30/10 2007 - 11/11 2013

3.458 inlägg hann det bli. Några inte speciellt genomtänkta, andra låg det ett jädra jobb bakom.

1,56 inlägg/dag i snitt. Vila i frid..





tisdag, maj 15, 2012

Statsministern trollar med siffror

Klippt från svt.se/nyheter; Statsminster Fredrik Reinfeldt har orsakat en smärre storm på Twitter och andra nätforum. I en intervju med TT på måndagen sade han att arbetslösheten är mycket låg om man ”tittar på etniska svenskar mitt i livet”.
"TT: Hur länge ska man vänta innan man stimulerar ekonomin? Till tio procents arbetslöshet? Det är nu en arbetslöshet som ni beskrev som massarbetslöshet 2006.
- "Det är inte korrekt att beskriva Sverige som i ett läge med massarbetslöshet. Om man tittar på etniska svenskar mitt i livet så har vi mycket låg arbetslöshet. Vi beskrev då (2006) ett vidare utanförskap som handlade om att en stor del av de som var i arbetsför ålder, men som inte jobbade, inte beskrevs som arbetslösa. Och utanförskapet har minskat", säger Reinfeldt.

Den liberala debattören Isobel Hadley-Kamptz skrev: "Det är ju milt sagt bekymmersamt om Reinfeldt inte anser att problem är problem förrän de drabbar hans Täbygrannar, ja."

Det är dock inte första gången som Fredrik Reinfeldt tar upp frågan om arbetslösheten bland utrikes födda.
 -Ska vi vara ärliga så är en hel del av jobbproblematiken kopplad till utrikes födda, sade statsminister Fredrik Reinfeldt i en intervju i Dagens Nyheter i början av april.

Twittraren Marcus-Bohlin skriver: "Räknar man bara etniska svenskar i medelåldern så har vi i Sverige inte ett enda ensamkommande flyktingbarn."
Om jag bortser från dom sjukdagar jag har på jobbet så har jag inte varit borta en  enda dag på sjutton och ett halvt år. Det är bra.
Om jag bortser från femton år av mitt liv så är jag ju fortfarande tjugofem...
 Häpp, vad lätt det kan vara att trolla lite med siffrorna.

Inga kommentarer: